Of Orcs and Men İnceleme

Fantastik evrenler ve onlardan çıkan yan hikâyelere baktığımızda, hem video oyunları dünyasının, hem de sinema ve edebiyat dünyasının bu konudan çok fazla beslendiğini söylemek mümkün. Edebiyat tarafında yazılmış yüzlerce kitap, kitap uyarlamaları ve özgün senaryolar olarak çekilmiş yüzlerce film ve daha fazla sayıdaki video oyunlarıyla orklar, devler veya büyüler nedeniyle bir şekilde mutasyona uğramış diğer varlıklarla tüm oyuncular çok haşır neşir oldu kuşkusuz.

Yakın döneme baktığımızda Diablo 3, Orcs Must Die gibi “fantastik edebiyat” ın tam göbeğinden çıkıp karşımıza gelen oyunlara bir yenisi daha ekleniyor. Tabii bu seferki biraz daha farklı. Yine Ork'lar, devler ve büyü işin içinde ama olaylara bakış açımız biraz değişik. Bu sefer Ork tarafına geçiyor ve neslimizi tehlike altına sokan insanoğluna karşı mücadeleye başlıyoruz!



Oyunun yapımcısı olan Cyanide Studios'u son dönemlerde sıkça duyduk aslında. Game of Thrones oyunlarıyla (hem RYO, hem de strateji) oyuncuların dikkatini çeken ve beklentileri karşılayamayan Cyanide, bunun dışında birçok oyuna daha imza attı. Oyunlar hep ortalama puanlar aldı ve oyuncular için hızla tüketilen hikâyeler dışında pek de fazla şey başaramadı. Böyle bir karneye sahip yapımcıdan farklı bir fikre sahip bu oyunda bakalım başarı düzeyi nerelerde.

Oyun dünyasının tamamında neredeyse hep “iyi” tarafta bulunan bizler için bazı oyunlar değişikliklere gitse de, bu oyunların sayıları pek de fazla değil. Kaldı ki öyle oyunlar ya “kötü” lerin tarafında olup gerçekten kötülük yapmamıza ya da iyi ile kötü arasında seçim yapmamıza imkan veriyordu. Of Orcs and Men'de ise durum tamamen farklı. Rol yapma oyunlarından “düşman” olarak hatırladığımız Ork'lar ve devler bu oyunda farklı bir hikâyede kendilerine yer bulmuşlar. Oldukça zalim bir sultanın önderliğinde tüm canlılara zarar veren insanoğlu, yönlendireceğimiz karakterlerin türlerine de zarar vermekten kaçınmıyor. Durum böyle olunca da, iyi niyetli Ork'lar olarak kendi ırkımızı savunmak için harekete geçiyoruz.

Hikâyenin olaylara farklı bir açıdan bakması, oyun boyunca karşılaşacağınız tüm diyaloglara da yansımış durumda. Klasik bir  rol yapma oyunu olan Of Orcs and Men'de, oyundaki diğer karakterler ile yer yer oldukça uzun diyaloglar içerisine giriyorsunuz. Bu diyaloglar Dragon Age 2'deki gibi kısa seçeneklerle özetlenmiş olsa da, yaptığımız tercihler ve davranışlarımız hikâyenin gidişatını değiştiriyor.


Oyun boyunca hikâyeye bağlı olarak yönlendirdiğimiz iki karakter bulunuyor. Bunlar Arkhail ve Styx. Bu iki karakterin kendilerine ait bir dövüş sistemi ve yetenek ağaçları bulunuyor. Oyun rol yapma türünde olduğundan, oyun boyunca yetenek puanları kazanıyorsunuz ve bunlarla yeni seviyelere atlıyorsunuz. Atladığınız her yeni seviyede ise yeni yetenekler (iki karakter için ayrı ayrı) açmalı ve giderek güçlenen düşmanlarınıza karşı hazırlanmalısınız. Oyunda yapımcılar tarafından en ilgi çeken karar, dövüş sisteminin sıra tabanlı olarak kurgulanması. Karakterlerimizi üçüncü kişi kamerasından gördüğümüz oyunda, herhangi bir düşmanla karşılaştığımızda dört aşamalı bir yönlendirme bölümüne geçiyoruz. Bu bölümde işaretlediğiniz düşmana karşı ne yapacağınızı (saldırı, savunma, özel güçler) seçiyor ve daha sonra oyunu devam ettiriyorsunuz. Dövüş sisteminin sıra tabanlı olması, yakın dönemde çıkan Xcom gibi yapacağınız her seçimin hayati öneme sahip olmasını ortaya çıkartıyor. O yüzden dövüşler esnasında hızlı davranmak yerine iyice düşünmeli, karakterlerinizin özelliklerine göre hareket etmelisiniz.
Karakterlere biraz daha detaylı bakarsak, Arkhail fiziki anlamda oldukça büyük ve güçlü bir Ork. Bu da onu daha çok yakın dövüşlerde ustalaştırıyor ve düşmanlarına karşı bu şekilde tehdit olmasını sağlıyor. Haliyle sahip olduğu yetenek ağacı da “yıkım” a dayalı. Oyunun sonlarına doğru Arkhail'i iyi geliştirdiğiniz takdirde önünde fazla düşmanın duramadığını da söylemekte fayda var. Styx ise daha küçük ve işlerini uzaktan ya da gizlice halletmeyi seven bir karakter. Bu yüzden yetenekleri daha çok hız, saklanma veya görünmez olma üzerine kurulu. Aslında bu durum Styx'i güçlü düşmanlar karşısında daha önemli bir noktaya getiriyor. Arkhail ile düşmanların dikkatini çektikten sonra Styx ile gizli ve öldürücü vuruşları yapabilirsiniz.

Rol yapma ögeleri anlamında sadece yetenek ağacı olarak değil, oyun dünyasındaki eşyalar da önemli bir yerde. Özellikle çevrede bulacağınız çuvalların içinden çıkan eşyalar karaktelerinizin güçlerini önemli ölçüde etkiliyor. Ayrıca oyunda oldukça pratik bir eşya karşılaştırma sistemi de mevcut. Bu da fazla vakit kaybetmeden yolunuza devam etmenizi sağlıyor.



Oyunda kısıtlı da olsa bir ticaret söz konusu. Her görevde olmasa da birçok haritada belirli bölgelerde ticaretle uğraşan yan karakterle karşılaşıyorsunuz. Bu karakterler ile konuşup üzerinizdeki eşyaları satabiliyor, onlardan eşya alabiliyor ya da sahip olduğunuz eşyaları geliştirebiliyorsunuz. Bu durum rol yapma açısından olumlu bir özellik elbette.

Oyundaki derin rol yapma havası ve hikâyenin oldukça farklı bir açıdan yazılması gibi olumlu özellikler dışında, oyunun sahip olduğu bazı olumsuzluklar da var elbette. Bunlarda ilki, oyundaki haritaların tasarlanma aşamasındaki seçimler. İlk başlarda olmasa da oyunda ilerledikçe, haritaların tasarlanış şekli nedeniyle kendinizi dar koridorlarda hareket ediyor gibi hissediyorsunuz. Sanki bir labirent içindeymiş gibi hareket ettiğiniz için, rol yapma oyunlarının en temel silahlarından olan “özgürlük” hissini hiçbir şekilde hissedemiyorsunuz. Bu da oyunun etkileyiciliğine büyük bir darbe vuruyor.

Teknik tarafa geçersek, yapay zeka konusunda Of Orcs and Men maalesef sınıfta kalıyor. Siz saldırmadıkça sizinle alakadar olmayan düşmanlardan tutun da, bazen savaş esnasında sizden uzaklaşan (kaçan değil, hata sonucu uzaklaşan) düşmanlara kadar epey sorunlu bir yapay zekaya sahip oyun. Bunların dışında özellikle Synx ile görünmez olduğunuz zamanlarda düşmanlar programlamadıki hataları ortaya çıkartmak için birbirleriyle yarışıyor.

Ses ve müzikler konusunda oldukça iddiali gelen oyun bu iddiasını gerçeğe dönüştürmeyi başarmış. Hem ana karakterlerin seslendirmeleri, hem de oyun içinde karşılaştığımız diğer karakterlerin seslendirmeleri oldukça kaliteli ve yerinde yapılmış. Bunların dışında oyundaki saldırı sırasındaki ses efektleri, haritaların belirli bölgelerindeki sesler de ortalamanın üstünde. Müzikler konusunda biraz pasif kalsa da ortalamayı tutturduğu bir gerçek.

Rol yapma oyunlarının genelinde arka plana atılan grafikler ise Of Orcs and Men'de fena durmuyor. Özellikle oyunun başında hoşunuza gidecek olsa da, ilerleyen bölümlerde abartılmış renk oyunları ve ışık ayarları atmosferi biraz baltalıyor. Karanlık orman gibi mekanlarda karakterleriniz “biz buradayız!” dercesine parlaması gözünüze illaki batacaktır.

Toparlamak gerekirse, rol yapma ögeleri anlamında çok derin bir oyun olmayan Of Orcs and Men, yıllardır dinlediğimiz hikâyeye farklı bir yönden bakması ve bunu iyi bir anlatımla sağlaması adına oynanabilir oyunlar arasında yer alıyor. Bu fikrin çok daha iyi şekilde değerlendirilebileceği bir gerçek, ama Cyanide Studios'un önceki oyunlarında yaptığı hatalardan ders çıkardığını da söylemek gerekiyor.
programattik