Futbolun En Güzel Hali

Her sene oyun fuarları anlamında yoğun geçen yaz aylarının ardından, sonbaharın gelmesine üzülmekle birlikte “oyun” ların çıkış tarihlerinin birer birer yaklaşması oyuncularda bir sevinç yaratır. Hele bu oyun bir de yeni bir FIFA olursa tadından yenmez.

EA Sports’un özellikle 2009’dan bu yana belirli bir raya oturttuğu seri, 10 ve 11 oyunlarıyla birçok otorite tarafından bu alanın en iyisi olarak kabul edilmeye başlandı. FIFA 11 ilk defa oynandığında “bundan iyisi mümkün mü?” gibi sorular sorulmaya başlanmış olsa da yapımcılar aynı fikirde olmadıklarını yeni oyunda çok fazla yeni sistem deneyerek kanıtladı.

Oyuna yazının ilerleyen kısımlarında “iyi” veya “kötü” diyeceğiz ama baştan şunu söyleyelim; FIFA serisi yerinde durmayı seven insanlar tarafından yapılmıyor.

 

[editor:Her oyun türüne senelik de olsa birer lider belirleniyorsa, bu senenin futbolun lideri FIFA 12]

 

Spiker ile Seyirci Sesleri Birbirine Karışır

 

FIFA 12’nin tüm platformlar için demo sürümü yayınlandığında ilk dikkat çeken noktalardan bir tanesi menülerdeki değişiklik olmuştu. Önceki oyunların menülerini hatırlarsanız, özellikle düşük konfigürasyondaki bilgisayarlarda menülerde gezmek bir işkence olmaktan öteye gitmiyordu. İşte, yapımcılar ilk başta bu sorunun önüne geçmek için menüleri baştan aşağı değiştirmiş, çok daha hızlı ve pratik hale getirmişler.

Arayüz konusundaki bu değişiklik tabiî ki oyuncuları etkilemeye yetmeyeceği için yapımcıların asıl eğildikleri nokta oynanış olmuş. FIFA 10 ile birlikte oldukça güzel şekilde tasarlanan oynanış geçen sene ki FIFA 11’le birlikte futbolun gerçekliğine çok yaklaşmıştı. Ya da oyuncular olarak biz böyle zannediyorduk.

 

fifa_!2

İşte tam doksan'a giden bir top.

 

Geçen sene ortaya atılan “FIFA 11 tüm platformlarda aynı olacak” dedikodusunun ardından bu sene bu rüya gerçekleşti. Özellikle PC oyuncularının sinirlenmesine yol açan “farklı geliştirici tarafında yaratılma” olayı ortadan kalktı ve oyun ilk defa tüm platformlar için aynı şekilde geliştirildi. Bu önemli, çünkü seriye “360 derece” kontrol ve pas özelliği eklendiğinde bu durumdan PC oyuncuları yararlanamamıştı. Ama bu sene böyle bir durum söz konusu değil, yapımcıların futbolun gerçekliğini göstermek adına oyuna kattığı tüm yenilikler Playstation 3 ve Xbox360’da olduğu gibi PC platformunda da gün gibi ortada.  

 

Etten Duvar Örmek

 

Belki FIFA 10 ile 11 oldukça gerçekçi geliyordu oyuncuların gözüne. Ama şöyle bir geriye gidip o oyunları hatırlarsanız defans yapmanın ne kadar zor olduğunu, hatta oynanışa ne kadar az etki ettiğini anlayacaksınız. Geçtiğimiz senelerde oynanışı etkileyen asıl faktör hücum tarzı ve bu anlamda yarattığınız değişik taktikler idi. Oyuncuların bireysel özellikleri bir yana, güçlü takımlar ile bol pas yaparak çok rahatlıkla pozisyona girebiliyor ya da aynı şeyi kendi kalenizde tehlike olarak hissedebiliyordunuz. Yapımcılar bu durumdan rahatsız olmuş olacaklar ki, oyundaki defans sistemini “baştan sona” değiştirdiler.

Artık oyunda defans yapmak hücumdan çok daha önemli ve zor. Öncelikle defans birebir şekilde adam tutmak ve müdahale etmek yerine, kademe yaparak rakip oyuncuları zor durumda bırakma üzerine kurulu. Bunu ayarında tutturmak oldukça zor ve zor olduğu kadar da gerçekçi. Rakibiniz Real Madrid ise ve karşınızda Ronaldo varsa, tekli kademe de çoğu zaman yeterli olmayacak.

 

fifa_12

Topu bilmiyoruz ama iki oyuncudan biri yere serilecek

 

Tabii ki bu yeni defans sistemi sadece oyuncuların eline bırakılmış değil. Aynı sistemden yapay zeka tarafından yönetilen bilgisayar da yararlanıyor. Hatta ilk maçlarınızda bilgisayarın defansını geçemeyecek ve bu duruma oldukça sinirleneceksiniz. Bir süre sonra defansın dengelerine alışıp onu nasıl geçeceğinizi aradığınızı fark edip yapımcıların aslında ne yapmaya çalıştıklarını daha iyi anlayacaksınız.

Defans yapma konusunda belirtmemiz gereken bir konu da rakip oyunculara yaptığınız müdahaleler. FIFA serisinin bizlere tanıştırdığı “topa kayarak girme” durumu hiç olmadığı kadar tehlikeli. Rakip oyuncular, yapay zeka (birazdan detaylı şekilde anlatacağız) sayesinde oldukça temiz çalımlar atabiliyor ve başta mantıklı gibi görünen “ayağa kayma” hamleniz dengesiz hale gelebiliyor. Hakemler de bu tarz faullere oldukça anlayışsız. Doğrudan kırmızı kart veya normal gözüken pozisyonlarda bile sarı kart gösterebiliyorlar.

Yapay zeka konusunda futbol oyunlarında bu zamana kadar gördüğümüz en akıllı rakiplerle karşı karşıya olduğumuzu hemen söylemekte fayda var. Hatta bu “akıllılık” bazı maçlarda/pozisyonlarda o kadar kusursuz hale geliyor ki, “yapay” olduğunu çok fazla belli edebiliyor. Bu kadar kesin bir zeka beklenilen bir şey değil. Yapımcılar da bu konuda arada kalmış olacaklar ki, yapay zeka çok nadir de olsa ölümcül değişikliklere girebiliyor.

 

fifa_12

Stad tasarımları atmosferi çok etkiliyor

 

Örnek vermek gerekirse, bir maçta 80. dakikaya kadar rakibiniz hiçbir hata yapmadan oynadı ancak bir şekilde maç o dakikaya kadar beraberlikle devam etti. Her zaman olmasa da bazen bu “akıllı” yapay zeka devreye giriyor ve rakibiniz öyle ölümcül bir hata yapıyor ki maçı ellerinde çiçekler ile size teslim ediyor. Bu anlık bir sevinç yaşatsa da uzaklaşıp baktığınızda pek de güzel bir şey olmadığını anlıyorsunuz.
Ne kadar iyi olursanız olun, kariyer modunda oyuna başlayacaksanız “Legendary” seviyesinden önce “World Class” ta başlayın; en azından yeni defans sistemine alışana kadar daha az gol yersiniz.

Yapay zeka demişken bu anlamda asıl gelişim kalecilerde olmuş. Özellikle birebirlerde kaleciler önceki senelere oranla çok daha akıllı davranıyorlar. Kalecilere gol atmak zaten zordu, bu sene daha da zor hale getirilmiş. Kalecilere eklenen yeni animasyonlar da bu yapay zeka kalitesiyle birleşince göze oldukça hoş geliyor. Tam köşeden çıkarılan toplar ya da hava toplarına atılan yumruklar oldukça gerçekçi oluyor. 

 

O Duvarı Yerle Bir Etmek

 

Defans sistemindeki değişiklik oldukça önemli ve oyun yapısını baştan aşağı değiştiriyor olsa da, FIFA 12’yi özel kılan asıl yenilik “çarpışma motoru”. Yapımcıların seriye yeni kattığı bu özellik, oyun çıkmadan önce “Impact” olarak her tarafta anlatıldı, oyuna nasıl özellikler kazandırdığından; bu senenin de dışında serinin gidişatı adına nasıl potansiyelleri getirdiğinden bahsedildi.

Bu motor hakkında hızlıca söylemeyi istediğimiz ilk şey, bu teknolojinin “yeni” olmasından dolayı oluşan bir takım sıkıntılar. Maç esnasında topla alakası olmayan oyuncular birbiriyle çarpışabiliyor ya da “görünmeyen” duvarlar yüzünden oyuncular taklalar atabiliyor. Tabii saydığımız bu hatalar oldukça nadir ortaya çıkan ve aslında çıktığında rahatsız etmekten çok gülümseten olaylar.

Çarpışma motoruyla ilgili asıl söylenmesi gereken şey ise oyunun yapısını gerçek anlamda baştan aşağı değiştirdiği. Bir oyuncuya müdahale etmeden önce rakibin yapılacak müdahaleye nasıl tepki vereceğini kestiremiyorsunuz. Kafa topuna çıkan iki oyuncunun sağlam şekilde yere inebileceğinden emin olamıyor ya da karamboller sonucunda topun nereye gideceğini gerçek anlamda tahmin edemiyorsunuz. Bu da her maçın her saniyesinde ortaya çıkan pozisyonları sınırsız potansiyelle birbirinden tamamen ayırıyor. Ve böylece FIFA 12 her saniyesinde bir sürpriz çıkartabilen bir oyun halini alıyor.

 

fifa_12

 

Çarpışma motoru sadece oyuncuları etkilemiyor elbette. Buna hakemler de dahil. Hızlı atağa çıkarken hakeme çarparsanız topu kaybedebilir; hatta oyuncunuzun yere düşmesine neden olabilirsiniz. 

 

Düdük Yok mu Düdük

 

Grafikler geçen seneye oranla çok farklı değil. Biraz daha elden geçirilmiş, göze biraz daha yumuşak ve hoş gelen bir yapısı var grafiklerin. Maç esnasında taraftar görünümleri oldukça iyileştirilmiş. Kamera seyircilere yaklaştığında bu durum senelerdir olduğu gibi değişiyor tabii ki.

Modellemeler konusunda FIFA serisi senelerdir PES’in gerisindeydi. Bu sene de bu kural değişmiyor. Dünya çapında ünlü oyuncu modellemeleri beklendiği gibi gerçeklerini pek aratmasa da, “ünlü” lük derecesi ortalarda olan oyunculara hiç özenilmemesi can sıkan noktalardan bir tanesi. Özellikle bir Arda Turan modellemesi var ki, uzaktan az da olsa benzetseniz dahi yakın çekimlerde hiç alakası olmadığını görüyorsunuz.

Bu sene FIFA’nın kendini geliştirdiği noktalardan bir tanesi de spiker ve yorumcu kadrosu. Oyunda normal ayarların dışında iki farklı seçenek daha sunuluyor bu anlamda. İlk seçenek Martin Tyler ve Alan Smith ikilisi iken, diğer seçenekte Clive Tyldesley ve Andy Townsend ikilisi maçlarda size eşlik ediyor. Hangi ikiliyi seçerseniz seçin, pozisyonlara verdikleri tepkiler, gollere karşı attıkları çığlıklar kesinlikle önceki senelere oranla çok daha iyi olmuş.

 

fifa_12

 

Ses konusunda taraftarlar da geçen senelere oranla çok daha iyi durumda. Sadece gollere değil maç sırasında gelişen pozisyonlara vakit kaybetmeden reaksiyon gösteriyorlar. Rakibin topu centilmence size atmasını alkışlıyor, “çirkin” olarak nitelendirilecek pozisyonlarda ıslıkla tepkilerini gösteriyorlar.

Toparlamak gerekirse, FIFA 12 önceki senelerin izinden gitmekle birlikte yolunu biraz daha genişletmek isteyen bir oyun olmuş. Yapımcıların oyunu “gerçekçi” kılma çabaları bu sene çok fazla yenilik ile ortaya çıktı. Özellikle çarpışma motoru ilk defa kullanılmasına rağmen başarılı, bunu birkaç sene sonrasında tam anlamıyla oturduğunu tahmin ettiğimizde futbol oyunlarının seviye atlayacağını söylemek yanlış olmayacaktır. Herkesin kişisel kararı olmakla birlikte, futbol oyunlarında bu sezonun da galibi FIFA 12.

programattik